Hvordan meditere

Hør på “Meditasjon for nybegynnere”(engelsk)

Sitt med korslagte bein – legg høyre bein oppå det venstre – og legg høyre hånd i venstre hånd. Hvis du synes det er ubehagelig å sitte slik, kan du også sitte på en pute eller på en stol. Uansett hvordan du sitter, bør høyre pekefinger ligge mot venstre tommelfinger. Lukk øynene lett, som om du skulle sove.

Tøm sinnet ditt for alle tanker. Pust dypt inn og pust lett ut igjen i noen minutter. Slapp av i alle muskler.

Forestill deg at midt inne i kroppen din er det et tomrom, uten indre organer. Rett oppmerksomheten mot midtpunktet i dette tomrommet, omtrent to fingerbredder over navlen.

meditation-posture-1.gifmeditation-posture-2.gif

Hvis du synes det er vanskelig å rette oppmerksomheten mot kroppens sentrum, kan du godt rette den mot et annet sted i kroppen hvis det føles lettere slik. Observer rolig de bildene som dukker opp i sinnet, uansett om det er mørkt eller lyst eller noe annet. Bare godta det uten å tenke.

Pass på at du ikke anspenner deg rundt øynene. Under meditasjon bruker vi sinnet, og ikke øynene. Derfor lukker vi dem.

Dersom sinnet ditt flakker omkring, kan du bruke visualisering for å holde det i ro. Se for deg en krystallkule som flyter midt i magen din. Du kan også visualisere noe annet som føles mer naturlig for deg, for eksempel en appelsin, en fotball eller noe slikt. Du kan også gjenta mantraet “Samma Araham”, som betyr en som er fullstendig fri fra forurensninger i sinnet.

Fortsett å la sinnet hvile rolig midt i kroppen. Ikke bedøm eller gi emosjonelle responser på det du opplever, uansett hva det måtte være. Hvis du er nybegynner, vil vi anbefale at du mediterer 15 til 30 minutter om morgen og før du legger deg, og at du øker varigheten f.eks. opp til en time når du føler at det går bra.

Alt etter hvor stille og klart sinnet ditt blir, vil du etter en stund oppleve en følelse av fred og forfriskende glede som om du skulle ha kommet ut fra en indre spa.

Hvis du føler deg sliten, kan det hende du har prøvd for hardt. Da kan du åpne øynene og justere sittestillingen slik at den føles behagelig, før du tar fatt igjen.

Hvis du føler deg trett, kan det hende du trenger å fokusere mer midt i kroppen. Trekk pusten dypt et par ganger og repeter mantraet “Samma Araham”. Hvis ikke dette hjelper, er du kanskje fysisk trett. Hvil litt før du begynner igjen.

Det å la sinnet falle til ro er en kunst, og det er nøkkelen til Dhammakayas meditasjonsmetode. Det finnes mange andre metoder for å la sinnet falle til ro. Hvilken metode som passer best, varier fra individ til individ.

Hør på flere “Meditasjon for nybegynnere” her